Med rottene på tur

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Med rottene på tur

Post by kines »

Er en ting jeg lurer veldig på,som kanskje gjør at jeg ikke kan få meg rotter allikevel.. :cry:
Hva gjør dere med rottene når dere skal reise bort???
Jeg har fryktelig lyst å kjøpe meg noen rotter.MEN så grubler jeg fælt over hva vi skal gjøre med rottene når vi skal reise bort.Jeg bor med samboer,så reiser vi bort er det jo ingen foreldre som kan ta seg av de :) Det hender vi reiser på besøk hos moren min blant annet,og jeg bare lurer på hva jeg skal gjøre med de om vi skulle vært borte mer enn en helg,da ville jeg jo gjerne tatt de med meg,MEN da må de jo bo i et annet bur imens vi er bortreist,og jeg lurer på om det egentlig er mulig å få med seg et rottebur inni bilen??
Hva gjør dere når dere skal bort??Og hva i all verden gjør dere som har så mange rotter?? :roll:
Jeg tenker så fælt på dette,for det hender jo vi drar bort,og skal vi være borte mer enn en helg vil jeg jo gjerne ha de med...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Veldig enkelt, ikke dra bort :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

cocos&smule<3
Stjeler mat
Posts: 91
Joined: 09 Oct 2008, 21:06
Location: Bergen, Nattlandsfjellet:)
Contact:

Post by cocos&smule<3 »

Når jeg skal vekk. Pleier jeg enten å gjøre sånn at noen besjente passer dem. Men hvis jeg ikke skal så langt, der jeg kan ha med bil , så tar jeg de gjerne med meg i bilen. i et mindre reisebur. som går ann og bo i . men jeg har bare to rotter da så vet ikke helt hvordan det er med mange rotter :D
Rottehilsen fra Josefine og Smule <3

http://www.minetotter.piczo.com

R.i.p. Cocos :(

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Ja vi vil jo bare ha to,kanskje tre rotter..Men jeg leste en link hvor noen prata om at det var så vanskelig å få med seg buret i bilen.
Hvis vi bare har de rottene da,kan jeg bruke et bur som er litt mindre enn jennystr da når vi er bortreist,men får jeg det inn i bilen?Det må jo selvfølgelig være litt lavere og kortere enn jennyen da.Får dere plass til det baki?
Det er derfor jeg sier at vi kanskje ikke kan ha rotter allikevel,fordi jeg synes vi skal kunne reise bort selv om vi har noen rotter liksom.Hvis ikke så passer ikke det for meg..Men jeg har jo så lyst på det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

går jo ann å avtale med noen å passe dem... er sikkert noen som ikke bor langt unna deg som kan passe de. noen her på ntf kanskje?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

Det er ikke vansklig å ta med et jennybur i bilen om man har hele baksetet for det og at bilen har 4 dører. Ellers holder det sikkert med et mindre bur for en liten stund.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Lucifer
Sofaspiser
Posts: 182
Joined: 10 Feb 2008, 17:03
Location: Stokke

Post by Lucifer »

Jennybur i en vanlig bil er ikke noe problem. Men jeg pleier å ha med meg et mindre feriebur, så går det bra.
Charlotte (21) og Lady Lucifer (2 1/2)

http://www.tankesverm.blogspot.com

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Jeg bor i Oslo sammen med min fru og 5 rottebarn, men kommer selv fra Sørlandet. Vi er ofte nedover en tur, så vi har parkert Jennyburet der, og kaller det for hytta (liker ikke å si at vi har dyr i bur... :D ). Skal vi andre steder, har vi et lavere bur(hytte) som de trives helt greit i, men som da krever mer "utetid". For transport har vi investert i sånn katteboks med gitterdør foran. Den er kjempestas, og de marsjerer rett inn i boksen hver gang den kommer. Biltur er nemlig favorittgeskjeft nummer 1! :bravo:
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

kines
Stjeler mat
Posts: 74
Joined: 10 Dec 2008, 08:32
Location: mjøndalen

Post by kines »

Tror dere en av de to burene med brun bunn hadde gått inn i bilen?
Chrome eller Lux buret.Kan jeg ikke ta det med tilhenger i verste fall?

http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... =79&gid=78

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Det er flott at du tenker igjennom slike praktiske ting før du skaffer deg rotter :sol:

Hva slags bil har du, da? Selv har jeg Citroên Berlingo, og der hadde jeg sikkert kunne dyttet inn fire Lux'er pluss bagasje hvis vi var bare to mennesker i bilen :-)

Hvis du bare skal ha to rotter, og turene ikke er langvarige, kan du også vurdere Ferplast Mary som feriebur. Ofte er det lettere å stable rundt på et bur som ikke er så høyt, selv om det betyr at grunnflaten er større.

Hovedproblemet med rotter og mobilitet er slikt som: Hvordan hindre at rottene blir kokt om sommeren (air condition?) Hvordan hindre at rottene fryser seg fordervet om vinteren (kupévarmer?). Dette gjelder spesielt på lengre turer hvor det kan være aktuelt å sette fra seg bilen i noen timer for å spise og pause. Hva med utenlandsturer/overnattinger på hotell/ungdomsherberger. Rotter er ikke særlig forenlig med langhelger i London hvis du ikke har noen til å passe dem. Du tenger papirer for å reise med rotter i Sverige og Danmark. Og du kan ikke regne med å få dem med inn på hoteller, selv om jeg vet noen velger å "kamuflere" buret i en bag og ta det med inn uten å si noe. Hvilket antagelig går greit inntil neste bruker av rommet er dyrehårsallergiker og får anafylaktisk sjokk...

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

jeg har ikke engang tenkt tanken på å reise bort jeg, ikke tenkt tanken på å ville reise bort heller, men kom nettopp på at bare det og reise til kjæresten sitt hjemsted nå ble litt vanskeligere da jeg har ett gammelt ferplast bur som ligner på jolly, og det er IKKE enkelt å frakte i bilen, selv med en Citroen C5, så tror nok jeg må skaffe rottene ett hyttebur ja :P

Transport bur har jeg brukt mer enn en gang alerede, men har ikke vært mer enn noen timer om gangen..

men ser ikke helt problemet med ett jennybur i bil da :)
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Post by Itchigo »

Du kan vel også bruke et sammenlegbart stort hamster bur hvis det er snakk om en helg (camping vogn :) ) . Hvis dere reiser et sted ofte kan dere jo ha et feriebur stående der. (kjøpe billig brukt et) De overlever i et lite bur noen dager så lenge de kommer ut mye :D
Aurora

Post Reply