"æsj - en rotte !!" sukk ......

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

"æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by sessan »

Sukk, jeg blir så frustrert !!!


"alle" hater jo rotter ! :?:

Veninner hyler og blir hvite i ansiktet når de ser at det sitter to små rottefrøkner i nakken min. ÆSJJJ, de har SÅÅÅÅ ekle haler !! og så har de SÅ ekkle føtter !! :spy: Usj a fysj !

Bestemor grøsser, mine foreldre grøsser og rister på hodet - kjæresten min og svigers er like irriterte og synes mine to små venner er skadedyr. Frem med rottefellen - er en vanlig kommentar :(

jeg blir så frustrert, for jeg er glad i disse dyrene jeg - Synes ikke disse halene er ekle jeg, selv om jeg plutselig sitter med en hale i munnen fra en krypende rotte. De er så varme og gode når de legger seg til ro i nakken min eller langs halsen min. :)

De er myke og gode, og søte. Morsome å se på når de klatrer i buret, og fasinerende å se på når de ligger i armkroken og sover ....... så søte atte......



Flere enn meg som opplever denne holdningen fra omgivelsene?
Skulle jo tro det var skadedyr vi hadde .... og ikke TAM rotter . kosedyr på lik linje med hamster og marsvin og kanin mener jeg ....
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by BlackNenne »

Ja det er ikke gøy å få høre at dyrene du en kjempeglad i er ekle. :( Heldigvis har de fleste jeg kjenner ikke noe i mot dem. Svigermors samboer er derimot den eneste som alltid må slenge med leppa. Det er nemlig de som passer rottene når vi er på ferie og slikt. Da kommer det "Ja i morgen blir det god frokost Sverre!" (katten hans). Den begynner å bli litt gammel nå for å si det sånn. :roll: Svigermor synes at de er skjønne, og de veier alltid mer når de kommer hjem. :D

Om noen hyler og bærer seg når du har rottene på skulderen, ikke bry deg. Provoser heller ved å lage deg en snasen rottehalebart. :thu:
Syns forresten det er utrolig slemt og respektløst å kalle kjæledyret til andre ekkelt.

Nikita
Sover i do
Posts: 227
Joined: 30 Aug 2009, 10:39
Location: Oslo, Brattlikollen
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Nikita »

BlackNenne wrote:Om noen hyler og bærer seg når du har rottene på skulderen, ikke bry deg. Provoser heller ved å lage deg en snasen rottehalebart.

Det er akuratt det jeg har gjort før når folk har provosert meg med kommentarer om "barna" mine. Jeg er jo glad i dem, men andre kaller dem skadedyr.

Bare få folk til å forstå at dem er ikke skadedyr (men gnagere, ja :p)!!
Liker ikke venner eller familien rotter, pleier jeg bare å si at: Det er greit det, men da er det hvertfall ikke noe vits i komme på besøk til meg. Og da blir det som regel en annen tone etter de har møtt dem :)
Janicke Holth

Monster, Polaris, Gråtass, Speedy, Petra, Lynet, Ronja og Sara :)

R.I.P Texas <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Stine »

Foreldrene mine elsker dem, men jeg husker at før jeg hadde rottre(selv om det er leeenge siden) husker jeg at mamma synes de var ekle pga halene, men ved første møte ble hun hun helt forelsket :D

Besteforeldrene mine har det litt i bakhodet at rottene er skadedyr, men de sier aldri noe stygt om dem, og tar seg en tur for å se på dem. Mormor elsker rottene og vil gjerne holde de å sånn når hun har mulighet :D

Noen av vennene mine sier "æsj,rotter" når de hører at jeg har rotter, men det bryr jeg meg ikke noe om. Noen synes også at rotter er kjempesøte og vil møte dem å sånn :)

De som synes rotter er æsj kan iallefall holde seg langt unna rottene mine ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Tiannina »

Holdningen til andre er ikke noe å bry seg om, de har bare ikke skjønt hva slags fantastiske skapninger tottene våre er :bravo:

Kjæresten min og småbrødrene mine synes at rottene er kjempe kule.
Tror nesten alle venne til den ene broren og søsteren min har vært å kikket på dem :P
Noen av jentene synes at de har litt ekkel hale, men ingen har vært sånn: ÆSJ, SÅ USÆLT :P

Bestemoren min har så vidt klappen en rotte med fingeren, men hun holder seg for det meste unna :P
(Men hun er allergisk mot mye dyr, så hun holder seg for det meste unna alt :P )
Farmoren min vokste opp med stooore rotter på låven, så hun rynket på nesen når jeg sa at jeg skulle kjøpe meg rotter,
men når hun fikk møtt dem så fant hun ut at de ikke er så ille allikevel.
Nå mater hun dem og koser med dem og klapper dem :lol:
Resten av nærmeste familie synes de er okay og rottene har gått litt på rundgang til dem som vil klappe :P

Vennene mine synes de er greie alle sammen, men er bare to venninner som har vært ivrige etter å kose med dem :)
De andre har lissom ikke skjønt helt vitsen :geek:
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Tonje! »

Jeg bryr meg ikke så mye om at noen ikke liker dem. Folk liker forskjellige ting, og det er jo ikke rart at det er mange fordommer mot rotter egentlig.

Det eneste jeg kan reagere på er om folk slenger så mye med leppa at det ikke er morsomt lenger, eller kommer med kommentarer som bare er ment som slemme eller sårende. Dette har jeg heldigvis ikke opplevd så mye av, da de jeg kjenner som ikke liker rotter er flinke til å vise litt respekt likevel.

Men det det går an å si, i hvert fall til venner/familie som kommer med sårende kommentarer, er jo rett og slett bare sannheten? Det at man skjønner at de ikke liker rotter, men at det sårer litt med alle kommentarene, ettersom man selv er fryktelig glad i disse små krekene?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

sessan
Hamstrer mat
Posts: 390
Joined: 29 Oct 2009, 19:06
Location: Hordaland
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by sessan »

I min omganskrets er det bare jeg som liker rottene. hamsteren også forsåvidt.

kanskje fordi jeg er så gammel, kanskje ungdommer er mer ivrige på slike dyr.

Men jeg blir oppgitt og lei av å høre alle de dumme kommentarene som folk kan finne på.
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Lorien
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 20 Sep 2009, 02:16

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Lorien »

Etter at jeg fikk rottene mine er jeg helt overrasket over hva folk kan si. De sa ikke SÅ mye da jeg fikk de to første jentene, men da de fikk 16 unger til sammen.. Ja da fikk jeg høre det.
"Sult moren så blir du kvitt problemet." eller "steik de i litt hvitløk så blir det godt lørdagssnacks."

Ufattelig at folk er så j*vlig respektløse.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Itchigo »

Spise rotter :P Det gjør de i India!! Bry dere ikke om det og vær stolt over kjæledyrene deres! Ta dem dem på tur i nabolaget eller på butikken så merker man at små barn ikke har noe som helst i mot rottehaler, mødrene derrimot, de sier æsj og får barna til å gå videre :( Jeg tror arrangementer som høytlesning av Svein og rotta, med rotter på fanget på fks biblioteket hadde vært en god ide for å lære folk at rotter er kjempe fine dyr! Har tenkt på om jeg kunne ha gjort det, men jeg er liksom bare 14 år så jeg hvet ikke om de ville latt meg...
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Stine »

I India spiser de ikke rotter, fordi de tror at rottene er sjelen til barn som har gått bort. Der har de egne rottetempler som rottene får bo i , blir foret og bedd for :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Itchigo »

http://www.youtube.com/watch?v=KvCjKh1h29Y Sorry blandet rottetempelet og rottespisingen... :oops: Edit: dette er i vest-afrika
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Stine »

Her er forresten en video fra rottetempelet også :D

http://www.youtube.com/watch?v=ACzWdSfZXmw
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Itchigo »

Dit vil jeg dra! Rottetur til India :konge:
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by heidiii »

Folk spiser rotter i India også. Karni Mata-tempelet har en helt unik historie som gir rottene tilknyttet dette en spesiell status. Men ellers i landet regnes de ofte som skadedyr. Nå er troen på reinkarnasjon utbredt, så selvfølgelig vil det være gitt at også rotter kan ha vært mennesker, og store deler av befolkningen er også vegetarianere, men ikke alle.

Koi
Pinky
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2009, 01:21

Re: "æsj - en rotte !!" sukk ......

Post by Koi »

Da mamma fant rotta mi for noen år siden klikka hu helt og ville(helt seriøst) kaste den ut på gata-dette var lille juleaften. Nå som jeg bor på internat er det på en måte greit siden de er her, men må jo ha rottepass i ferier fordi de ikke vil ha dem i samme hus som en selv engang. Uffameg.

Post Reply