Anskaffelse

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Gjest

Anskaffelse

Post by Gjest »

Jeg har et søskenbarn som har lyst på rotte rotter, men uheldigvis har han Astma og allergi, påvirker rotter de med astma og allergi?

Henriette

Post by Henriette »

I nogen tilfælde gør det.

En god ide, som vi har brugt i DK er hvis en er villig til at låne jer to rotter i en uge eller to, for at få prøvet det af.

Held og lykke :D

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg vil også anbefale å låne et par rotter en ukes tid, som Henriette foreslår. Det er så mange som skaffer seg rotter og så oppdager at de er allergiske, og må gi dem bort. Dette kunne ha vært unngått hvis flere gjorde som deg - spørre litt først!

Men dessverre er det også mange som utvikler allergi etterhvert. Rotter (eller pelsdyr generelt) er nok ikke det beste å ha hvis man har mye allergi og/eller astma. Men noen klarer det helt fint, det kommer vel an på så mye. Prøv dere frem. Lån noen rotter en stund, kanskje det er noen som trenger rottepass? Så får dere også sett om rotter er dyret for dere!

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Jeg har astma og allergi og det går helt fint med rottene. Jeg legger merke til at jeg blir tett når jeg koser ekstra mye med de en kveld og jeg hovner opp der de skraper i huden min med neglene, men jeg må bare tåle det. Jeg er veldig glad i hester også og rir mye. Da reagerer jeg skikkelig allergisk noen ganger, men for min del er det bare til å tåle litt slit av og til for å kunne holde på med det jeg helst vil.. Rottene mine bor ikke direkte i stua heller. Det er et påbygg på siden av huset hvor de holder til. De bodde i stua før jeg flyttet til nytt hus hvor de fikk eget værelse og jeg har lagt merke til at helsen har blitt mye bedre nå. Da jeg bare hadde to rotter gikk det helt fint i stua. En må prøve seg frem tror jeg. Bare vær oppmerksom på at rottetiss er veldig allergi fremkallende og ikke bruk sagflis som strø, da det ikke bare er dårlig for rottehelsen, men også for de som har astma/allergi :wink:

-Rose

Locked