Klikketrening.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Thea

Klikketrening.

Post by Thea »

Jeg så en video på youtube (tror den har blitt lakt inn på forumet her ett sted også) med en dame som klikketrente rotta si :) Jeg ble så innspirert at jeg rett og slett måtte prøve med en gang, men fant fort ut at den høye klikkingen skremte rottene mine :( Og i stedet for å føle seg flinke, skvatt de til. Etter litt romstering i kjøleskapet etter flere godbiter som skulle lette litt på den anspente hvorfor-kommer-du-med-skumle-lyder-stemningen fant jeg et snapplelokk :D (sånn saft aktig drikke, hvis noen lurer) Dette lokket klikka akkurat passe høyt, og rottisene mine viste seg som noen artige små prakteksemplarer :lol: Det gikk kjempebra, hehe ikke like flinke som rotta på filmen enda, men det kommer seg :geek: gleder meg til å trene mer i morgen!

Hurra for de små inteligente skapingene :bravo:

Er det foresten noen andre her som har prøvd ut dette med klikketrening??

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Jeg prøvde litt med klikkertrening, og da brukte jeg ei kulepenn. Men klikkinga var ikke til stor hjelp, de skjønte ikke helt pointet med det.
Jeg fant ut at man trenger ikke klikking for å lære rottene å gjøre kunster! Jentene mine er så utrolig desperat etter mors oppmerksomhet, de er alltid hakk i hel når jeg har de ute på kjøkkenet :lol: Jeg fant ut at jeg skulle utnytte dette og sprang fram og tilbake til de begynte å følge etter (ser ut som en tulling, venninna mi ser rart på meg der jeg hoier fram og tilbake :roll: :lol: ) Når jeg er i enden av kjøkkenet får de nammis, også springer jeg en runde og gir de nammis igjen. Etterhvert kom det opp noen hinder på "veien" og nå er de helt tullete hver gang de skal ut!

Thea

Post by Thea »

nåmmin :D så søte de høres ut!
veit ikke om mine helt skjønner hvorfor jeg klikker heller... hehe, menmen jaja det kommer vell. Det er litt sånn " oi godbit, namnam nå var jeg flink.... hva var det klikket??" hehe men flinke var de i hvertfall i dag ;)

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Ja de er kjempesøte. Spesielt Lisja, hun er kjempehyper og springer som en tulling fram og tilbake selv uten at jeg springer foran. Ronja bare henger seg på og daffer litt fram og tilbake for å få nammis. Snart håper jeg at jeg bare kan gjøre en bevegelse med arma og si "hopp" så hopper hun runden selv. Skal si de lærer utrolig fort! :sol:
Viktig å trene litt hver dag så de ikke glemmer det de har lært. Merker det på de at de er litt ute av det om det er lenge siden sist.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

flinke rottene til mamman sin! :konge:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Thea

Post by Thea »

:bravo:

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Re: Klikketrening.

Post by kari mette »

Har kjøpt slik klikkegreie for hunder på dyrebutikken. Første gang jeg prøvde den skvatt begge rottene og forsvant inn i buret igjen.....

Jeg har prøvd klikkingen nå i noen dager. De er ikke redde lyden lenger, men det er nok litt skarpt klikk....
Jeg gjør klar en godbit jeg har i hånda, setter meg i sofaen og klikker.....nå kom hvertfall den ene stormende....hehe artig.. :grin:

Håper det kommer en artikkel i Gnag...vil lære mer om dette :cool:
Kari Mette
Knerten og Rikard

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Re: Klikketrening.

Post by kari mette »

Jeg gjør jo helt feil......klikket skal komme etter "noe" er utført :oops:
Jeg lokker de bare til meg...

Leste dette..
http://no.wikipedia.org/wiki/Klikkertrening
Kari Mette
Knerten og Rikard

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Klikketrening.

Post by Skaubytroll »

Det går fint å bruke klikker til å lokke de til seg og ;) Men hvis du har tenkt å lære de triks også, bør du kanskje bruke en annen lyd for å lokke de til deg, for ikke å forveksle :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Re: Klikketrening.

Post by kari mette »

Det er div.triks jeg tenkte på å trene de i da jeg kjøpte klikkern, men jeg er jo helt grønn....må lære :grin:
Kari Mette
Knerten og Rikard

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Klikketrening.

Post by Skaubytroll »

kari mette wrote:Det er div.triks jeg tenkte på å trene de i da jeg kjøpte klikkern, men jeg er jo helt grønn....må lære :grin:
Morro :) Du får lage nusselyd med munnen for å lokke de til seg da vettu, det lærer de seg fort hvis de får en godbit for det :P

Tror kanskje jeg får en sånn klikkerdings (og RÅÅÅSA sputnik :lovey: ) i posten i dag jeg og... Så det blir spennende å se om jeg får til noe med potterne :D Du får holde oss oppdatert på hvordan det går ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Post Reply