lek eller sloss???

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nykommer
Pinky
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2010, 23:51

lek eller sloss???

Post by nykommer »

Ser det er litt samme spørsmål som andre har stilt, men jeg spør alkevel siden det er ikke helt likt :) Vi har også kjøpt rottene vår i dyrebutikk, dvs jeg og sønnen vår fikk de i julgave av samboer/pappa. De er født hos samme oppdretter men er ikke fra samme kull. Har stått sammen hele tiden og lekte mye i butikken ( de sto noen dager der for gubben hentet de ikke hjem før julaften ). I butikken sa de at de bare lekte og at dette var helt normalt. Men jeg synes det går litt hardt for seg og den ene får mye "bank" flere ganger om dagen. De biter ikke hverandre til blods, men det er en god del piping og løping i buret. Den som er råest tar også mat fra hun andre. Jeg har bare hatt rotter alene tidliger ( i min uvitenhet fra barndommen ) så jeg er litt usikker på hvor langt jeg bø la det gå. Hun som får mest bank blir helt stiv og ligger på ryggen når det er på det værste.

Hva gjør jeg?

Har de en del ute, men vi har hund så de kan ikke løpe løse på gulvet enda. De er heller ikke tamme nok for det synes jeg, driver å sikkrer gangen så de kan fly løse der under oppsikt. Ellers er de ute flere ganger om dagen i hjemmelaget "rotteby" og de blir kost med når de vil.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: lek eller sloss???

Post by Larm »

Hvor gammel er de?
Det er ikke uvanlig med piping/skriking.
Noen rotter piper/skriker mye mer enn andre, som f.eks. min Pipestrip og Mìra.
Da høres det ofte mye værre ut enn det egentlig er ;)

Så lenge begge spiser mat og det ikke er noen som biter den andre til blods (og de er unge), så hadde jeg ikke vært særlig bekymret :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: lek eller sloss???

Post by iselinfl »

Mine rotter holder på helt likt om jeg forsto riktig utofra det du skrev, men jeg har skjønt at det bare er lek hos mine. Den yngste rotta mi Mira løper rundt å erter Mazy til hun får litt bank. Løper etter hverandre og hopper på hverandre til en av dem underkaster seg på rygg. Mye piping inn i bilde da. Men siden Mazy er eldre og større har ikke Mira sjans mot henne så ser ut som Mazy later som at hun lar jeg få litt bank av Mira en gang i blandt.
Men de sover alltid sammen og spiser mat sammen frem til Mira liker å begynne å erte med å sjele fra Mazy igjen :lol:

Kan se veldig voldsomt, men som Larm sier, bider dem ikke hverandre til blods ville jeg ikke bekymret meg stort enda hvertfall :)

nykommer
Pinky
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2010, 23:51

Re: lek eller sloss???

Post by nykommer »

OK, da skal jeg ikke bekymre meg så mye. De er født 20 og 24 november så de er ikke gamle. Takk for kjappe svar, det er utrolig bra å he et forum å henvende seg til. Er ikke alle svar man får i dyrebutikker så er verdt å høre på.

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: lek eller sloss???

Post by BlackNenne »

nykommer wrote: Er ikke alle svar man får i dyrebutikker så er verdt å høre på.
Hehe, nei man skal ikke høre på hva DE sier iallefall. Er som regel mye feilinformasjon.

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: lek eller sloss???

Post by Pippi »

Nei, det er sikkert.
Da jeg skulle kjøpe rotter var det ei i en dyrebutikk som anbefalte meg å bare kjøpe en rotte, de ble så mye tammere da :shock: ...

Heldigvis så leste jeg litt på nettet og endte opp med to rotter :D .
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: lek eller sloss???

Post by tantepose »

Sikkert dumt å spørre,men er du sikker på at begge er jenter? :hm:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

nykommer
Pinky
Posts: 11
Joined: 02 Jan 2010, 23:51

Re: lek eller sloss???

Post by nykommer »

JA, det er jeg sikker på :D Har nå sittet å sett litt ekstra på de, og hun ene er en liten sak med masse lyd. Piper masse selv når hun leker for seg selv, har også nå sett at hun tar igjen med den andre og lager like mye lyd når hun er "sjefen".

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: lek eller sloss???

Post by tantepose »

For sikkerhets skyld bør du kanskje få en dyrlege til å sjekke lungene hennes. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Post Reply