Deprimert rotte ?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Deprimert rotte ?

Post by iselinfl »

Håper jeg poster dette på riktig sted :)

Jeg har kun en rotte. Grunnen for dette er pågrunn av at i dyrebutikken var det kun en rotte til salgs. Jeg følte ganske synd på rotta som måtte stå der alene hver dag uten ordentlig oppmerksomhet og kjærlighet. Så jeg kjøpte den. Jeg har veldig lyst å kjøpe henne en venn, men vet ikke hvorvidt jeg tør siden hun da ikke kjenner det som blir den nye rotta.

Helt siden jeg kjøpte sotta har jeg hatt stor følelse om at henne er deprimert og følt seg ensom. Jeg har ikke klart å hjelpe henen stort enda for det virker ikek som min oppmerksom het helt er nok.

har dere gode tips på hva jeg kan gjøre frem til eventuelt en ny rotte blir kjøpt? Jeg øsnker ikke å kjøpe en ny rotte før denne er helt hundre prosent trygg på meg så foreløbig trenger jeg tips til hva jeg kan gjøre for henne.? vil det hjelpe og ta henne med ut av buret masse, la henne krabbe rundt på meg hele tiden og andre steder? Vil det i det hele tatt hjelpe med å gi min fulle oppmerksomhet til henne?

Jeg må si før noen svarer at dette er min første tamrotte så jeg har ingen egen erfaring, bare hva andre har skrevet, sagt osv osv.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Deprimert rotte ?

Post by Stine »

Kan høres ut som rotta di er ensom ja.
Det eneste jeg kan råde deg til, er å kjøpe en ny rotte fra en oppdretter, som allerede er tam. Da blir ikke den rotta du har nå alene, og den skjønner at mennesker ikke er så farlige når den andre rotta ikke er redd for mennesker :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Deprimert rotte ?

Post by iselinfl »

Du tror ikek det kan bli noe krangling eller lignende? Som sagt har jeg ingen egen erfaring, buret jeg har nå er 50cm bredt, 70cm langt og 75 cm høyt.. Er dette plass nok til to? Jeg føler allerede det er ganske lite for en.. Selvfølgelig skal jeg uansett kjøp en god del større etterhvert, men frem til det?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Deprimert rotte ?

Post by Stine »

Nei, om begge er unger er det veldig lite sanysnelig at det blir krangling ;)
Buret er stort nok for 2 rotter ja :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Deprimert rotte ?

Post by iselinfl »

Tusen hjertelig for hjelp :D

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Deprimert rotte ?

Post by BlackNenne »

Hvor gammel er hun?
Som oftest pleier det å gå greit å introdusere de og det er ofte lettere å temme rotter hvis de har en artsfrend de kan føle seg trygge sammen med. :)
Og som Rottelooover sier, så er det bedre å kjøpe rotte fra oppdretter siden de da allerede er tamme. Og hvis oppdrettet er seiøst, så er kullet nøye planlagt slik at helse og gemytt er tatt i betraktning før parring. Men det er dessverre ikke så mange seriøse oppdrettere i Norge, så det kan ta lang tid før det dukker opp et kull i nærheten der du bor.
Det går jo an å titte litt på finn.no, det pleier ikke å mangle på annonser for omplasseringsrotter og kull, selv om de kanskje ikke er så nøye planlagt.

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Deprimert rotte ?

Post by iselinfl »

Hun er ca ett år. Får ta meg en titt på finn, om de ikke er så nøye planlagt får vel hvertfall rotta mi en lekekamerat, er vel det viktigste håper jeg?

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Deprimert rotte ?

Post by Pippi »

Ja, det viktigste er at hun får seg en burkamerat :D .
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Deprimert rotte ?

Post by BlackNenne »

Ja det er absolutt det viktigste. :)

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Deprimert rotte ?

Post by iselinfl »

Etter å lest gjennom en god del innlegg skjønner jeg at jeg er smart om ejg kjøper fra oppdretter. Men siden det er noe jeg aldri ahr gjort før lurer jeg på om noen vet om noen som har i oslo området for tiden?
Har også lest litt på oppdrettere jeg fant utenfor oslo og er veldig mange som er opptatt av at man har hatt rotter før og har full erfaring. Da lurer jeg igjen på hva det er jeg trenger å vite om det? Noen som kan gi meg tips på om noen har kull og på hva jeg bør lære meg om det er nmoe jeg ikke kan?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Deprimert rotte ?

Post by Stine »

Det er ikke noe viktig om du har hatt rotter før, en gang må jo være den første, men det er viktig at man vet alt det nøvendige. Jeg har en rotteholdtsveilening på hjemmesiden min, du kan lese:

www.rugratzz.webs.com/rottehold.htm


NTF har også en, men den er ikke så veldig utdypende(og handler om ca det samme som min..)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Deprimert rotte ?

Post by iselinfl »

Da har min kjære fått seg en lekekamerat. jeg så med engang at henne ble i bedre form. Hun hopper rundt og klatrer masse. Den andre rotta er fryktelig ung, fire uker gammel bare og i ett pittelite bur med fem, seks andre rotter. Buret var nok ikke større enn 40x40cm maks i dyrebutikken. Hun var den yngste av dem, men den som var først borti og snuste på fingrene mine.

Men det ser ut som dem kommer ordentlig godt overens. Sitter å vasker hverandre, deler liggeplass, spiser og drikker sammen osv. Nydelige dyr :bravo:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Deprimert rotte ?

Post by tantepose »

å bra! :bravo:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Deprimert rotte ?

Post by Larm »

Så bra ja :bravo:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply