Nybegjynner spørsmål!!!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Jo Kristian
Pinglerotte
Posts: 40
Joined: 01 Oct 2009, 21:30
Location: Tretten

Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Jo Kristian »

hei. jeg har ei rotte som heter Petra :leftrat: også lurer jeg på om det er normalt att hun smaker på meg . ikke biter hull men smaker bare??. også lurte jeg på om det er normalt att hun vil ha alt inn ihuset hennes f.e.k.s sokker gardiner papir og brød . hun er snill men hun er ganske så opptatt av og ha alt selv. Er det normalt att hun nyser nesten hele tiden hun har hatt det siden jeg kjøpte henne så det er jeg litt urolig for... :shock: :o

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Stine »

Mener du at hun napper, men ikke biter? Hun kan gjøre det fordi hun er vandt til å bli håndforet, ellers så kan det bety han hun er litt suikker på deg, og advarer deg mot å være så brå eller komme så nær.
Det er vanelig at hun vil ha alti i huset sitt ja.
Om hun nyser hele tiden ville jeg sett det litt an, og evnt tatt henne med til en dyrlege som kan få sjekket henne.

Men rotter er flokkdyr, så en jentevenn hadde hun satt stor på :D Et menneske kan aldri erstatte en rottekompis.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Matmor »

Det er også mulig Petra faktisk prøver å stelle fingrene dine som hun ville stelt en annen rotte. Da vil hun forsøke å spise bort død hud, hudfiker, og rense/tygge på neglene dine. Blir hun for hardhendt, så bare si "IIP!" Det er det rottene gjør. Stellingen skjer uavhengig av om du har matlukt på fingrene.
:rat:

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Radney »

Du bør sjekke henne hos veterinær om hun nyser mye. Overrasker meg ikke om hun har luftveisinfeksjon. Desverre så har mange rotter fra dyrebutikk dette om det er i en dyrebutikk du har kjøpt henne. Pinky hos oss nyser stadig vekk, men hun er helt frisk. Som de andre sier så må du skaffe en veninne til henne da hun vil misstrivdes alene.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Christi »

Du bør også sjekke hvilket strø du bruker i buret til Petra. Rotter tåler ikke sagspon av nåletrær og bartrær, dvs gran, furu, osv. Disse trærne avgir gasser som rotter får luftveisinfeksjoner og kan bli ganske syke av. Dessverre er det mange dyrebutikker som ikke vet/bryr seg om dette, så det kan hende du har fått med deg strø som Petra ikke tåler. Strå som rotter tåler er : avispapirstrimler, sagspon/strø av løvtrær (asp, or, eik), Yesterday News (pellets av avispapir) og oppklippede flistepper (må vaskes ofte).
I tillegg ville jeg anbefalt deg å skaffe en liten venninne til Petra - rotter har det mye bedre når de har en kompis å leke med og sove sammen med, selv om du bruker mye tid på rottene dine blir det likevel mye tid de må tilbringe alene. I tillegg er det ny forskning som har gitt sterke bevis for at rotter som bor alene har større risiko for å få kreft og de dør i gjennomsnitt tidligere. To rotter er dobbelt så koselig som en!
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by lille lakris »

alt du nevner er normalt for for rotter- smakebiting, romstering og redebygging, og, desverre, luftveisproblemer.
det siste er normalt i gåseøyne, såklart skal den ikke nyse, men mange rotter blir syke i luftveiene i løpet av livet. noen kronisk.
hold øye med henne, og ta henne til en flink veterinær som du stoler på og som helst vet foran og bak på en rotte.
smakebiting er ikke farlig sålenge det ikke er hardt- det er vanligvis et tegn på nysgjerrighet og stelleatferd.
romsteringa får du bare leve med- sånn er de fleste jenterotter! :leftrat:
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Jo Kristian
Pinglerotte
Posts: 40
Joined: 01 Oct 2009, 21:30
Location: Tretten

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Jo Kristian »

Hei igjenn nå nyser hun nesten aldri lenger . men det kunne bare vert en bagatell da. :leftrat: . går det an og bruke kanin pels inne hos petra ??? skulle gjerne vist det skjønner dere:):) :nisseglis:

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Tellus »

Mener du kaninpels eller kaninpellets?? :rottehode:

Kazzira
Pinky
Posts: 25
Joined: 17 Dec 2009, 12:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Kazzira »

Matmor wrote:Det er også mulig Petra faktisk prøver å stelle fingrene dine som hun ville stelt en annen rotte. Da vil hun forsøke å spise bort død hud, hudfiker, og rense/tygge på neglene dine. Blir hun for hardhendt, så bare si "IIP!" Det er det rottene gjør. Stellingen skjer uavhengig av om du har matlukt på fingrene.
:rat:
Spike, ene gutten min, gjør det på meg. Er det et tegn på tillitt? Har bare hatt dem i 4 dager.

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by iselinfl »

Mine rotter begynte å smake på fingrene mine med engang.. Mest på neglene hvor dem skraper tenna sine bortover fingertuppene og videre under neglene. Virker ikke som det er stelling dem driver med :) Hun ene skal absolutt opp i nesa mi å gjøre det samme, men den får henne ikke lov til :P

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Matmor »

Nesestelling er også stell :lol: Men det er ikke alltid like populært, nei.
Alle eksemplene over høres ut som rotter som har "innlemmet" eier i flokken. Det er positivt! Men som sagt, det er lov å si fra til rottene at det blir for mye eller intenst.

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Nybegjynner spørsmål!!!

Post by Pippi »

Jeg har to flotte rottegutter på ett år. De skal alltid stelle håret mitt når de sitter i hetta på ganseren :D .
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Post Reply