Ensilasje??

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Ensilasje??

Post by Titovn »

Går jo på en Naturbruk skole, og i skrivende stund sitter jeg i imen og snakker om ensilasje! Uansett, jeg lurer på om ensilasje kunne brukes til rotter, eller, hva mener dere? Og jeg snakker ikke om så mye nå heller!

Ensilasje støver ikke og er en mellomting mellom høy og surfôr, og dte har da 20% vanninnhold. MEN, deter timotei! HAr lest detet at det skal man ikke gi til rotter.. I så fall, så lurer jeg da på hvorfor? Hvorfor blir timotei + rotter = tommel ned?

Er det noen andre som evt vet om noe høy som verken støver eller er da timotei i (hvis de ikek kan ha det) ??

Den som ikke spør, får ikke vite noe, tihi! :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ensilasje??

Post by Stine »

Mener du brukes som strø eller som for?

Ensilasje vil jo ikke ha så veldig god oppsugningevne, så det vil jo ikke være så mye poeng. Det er også veldig surt for magen, så mat til rotter passert det nok ikke så godt som heller.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Ensilasje??

Post by Titovn »

Verken eller :) Tenkte bare å bruke det til så de har noe pusle med liksom :cheer: Derfor da ikke så mye heller ;)
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Ensilasje??

Post by Gittiamo »

Ensilasje skal virkelig være riktig produsert for ikke å inneholde soppsporer og botolismebakterier. Det er ofte vanskelig å lage klinisk ren ensilasje, så jeg hadde ikke turt. Tørrstoffprosenten må være dønn riktig også for at bakteriefloraen skal være riktig. Og det er vanskelig å få akkurat 80 % TS. Brått kan en ball ha en for lav TS og da gror bakteriene godt.

Jeg liker ikke ensilajse så godt. I teorien skal det funke bra, men ofte blir de dårlige.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Ensilasje??

Post by Titovn »

Takk for svar :) Er det kanskje noe annet høy som går ann å bruke, ellers er bare høy-delen å legge på hylla??
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

MissGuardian

Re: Ensilasje??

Post by MissGuardian »

Titovn wrote:Takk for svar :) Er det kanskje noe annet høy som går ann å bruke, ellers er bare høy-delen å legge på hylla??
Jeg personlig ville ikke brukt høy..
Jeg vet en del bruker det og det går helt fint, men mine fikk både lus og LVI av det..

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Ensilasje??

Post by Gittiamo »

Jeg hadde litt kaninhøy til jentene mine engang i tiden (kaninhøyet er veldig rent og inneholder en god del urter). Men det lukta høgg etter veldig kort tid.

Jentene fikk ingen plager av det og syntes det var gøy med rent høy. Men så fort de tissa litt i det, var det bare ekkelt.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Ensilasje??

Post by Titovn »

Vi prøvde nåe form for høy til de som var også litt som ensilasje, men tror ikke dte var det pga det støvet. Tottejentene våre syns også høy var litt artig :D

Men hvorfor ikke ha høy,s om ikke rottene reagerer på? Altså, jeg ser likosm ikke noe galt i å bruke et høy som ikke støver eller er farlig for rotter, og de reagerer ikke på det :) Men selvfølgelig, reagerer de på høyet, blir jo det ikke brukt..

Hm, kaninhøy tror jeg kanskje støver også.. Eller finnes det forskjellige typer?? Blæh, har bare hatt en kanin, hakke peil :bleh: Så morro at de også hadde gøy med det Gittiamo! :cheer: Men kjempekjedleig når de tissa i det da :/
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Ensilasje??

Post by Matmor »

Da vi hadde det første settet med rotter for noen år tilbake startet jeg med å gi dem litt høy i buret - høy som var godt lagret for å fjerne sjansen for at de skulle få utøy i pelsen på grunn av det. Rottene satte stor pris på det som redemateriale. Nå var det fordi det påtissede høyet var mer allergent enn både rottene selv og annet burstrø vi kunne bruke, at vi sluttet med det. Minsten min pleier ikke å reagere på rottetiss, men stakk hun hånden inn i slikt påtisset høy tok det ikke lange tiden før hun var full av røde prikker på hendene. Innimellom lar jeg dem leke med høy på lekeplassen i en stor eske (det blir noe forferdelig søl av det :giggle: ). Men i forhold til å la dem ha høy inne i buret er det to ting jeg har tenkt:
* for blinde rotter utgjør høyet en fare for øynene. Selv om følehårene beskytter dem noe har jeg sett en rotte nesten tre øyet sitt på strå. Han var opplagt ikke klar over at det var et langt, stivt strå på den blinde siden hans.
*hvis høyet som er tisset på er ekstremt allergent for mennesker er det kanskje ikke så bra for alle rotter heller. Om det skyldes støv som er så smått at det er vanskelig å se, eller har en annen årsak, det vet jeg ikke. De reagerer nok ikke på egen tiss, men hva med andre mulige allergener som de kan finne på å trekke inn i redet sitt? Matvarer, menneskehår... for dyr kan faktisk bli allergiske mot menneskehår(midd). Det gjelder i alle fall for hund og katt, har jeg lest.

Jeg ser ikke noe galt i å bruke godt lagret høy til rotter hvis de ikke reagerer, men jeg ville ha vært forsiktig i forhold til rotter med kraftig nedsatt syn.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Ensilasje??

Post by Titovn »

Så slik jeg da tenker er at vi kan rpøve oss frem med litt forskjellige høy og reaksjonene til rottene! :cheer: Reagerer rotte på høyet prøver vi et annet høy, men funker ingenting, blir det ikke noe høy på de.

Og så langt da tenker jeg at man ikke burde bruke høy til rotter som:
- har nedsatt syn/er blinde
- Kanskje allered ehar en form for allergi (hvertfall prøve seg litt frem, men være forsiktig!)

Og kanskje ikke så lurt å bruke det hvis det er mennesker i hsuet som reagerer på påtisset høy :giggle:

Mener nå hvertfall jeg :cheer: Takk for at du delte det MAtmor, da vet jeg hva jeg skal være litt på vakt ang høy :cheer: Når vi brukte høy vi og den korte peridn, elsket de det som redemateriela hvertfall :cheesy:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Post Reply